Dec 15, 2010

18.12.09 - 18.12.10

Posted by ::@M@L:: at 9:07 AM 0 comments Links to this post
Salam..lagi 2 hari cukup setahun arwah abah pergi buat selama-lamanya..rasa macam baru je saye temankan abah kat ward di saat abah tengah tenat...tapi hakikatnya,abah dah tenang di sana dibawah rahmat ALLAH..

PERGI TAK KEMBALI-Rabbani

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

tak semua insan di dunia ni ada peluang nak jaga IBU & AYAH masing-masing sampai ke tua..tapi masih ramai yang letak tempat IBU & AYAH tu jauh dari hati mereka..masih ramai yang mengejar kekayaan dunia daripada kekayaan kasih sayang keluarga..masih ramai yang pandang tanggungjawab terhadap keluarga sebelah mata..

kasihlah ibu..kasihlah ayah selagi hayat mereka ada

saye dah tak berpeluang nak cium Abah saye..saye dah tak berpeluang nak peluk Abah saye..saye dah tak berpeluang nak bergelak ketawa dengannya..saye dah tak berpeluang nak curahkan kasih saye untuknya..

hanya orang yang melalui detik KEHILANGAN tu saje yang memahami

bukan bermaksud saye lupakan dia dulu..bukan bermaksud saye tak kasihkan dia dulu..tapi saye dah hilang satu nikmat untuk terus bahagiakan abah..

saye REDHA~kerana saye tau..dengan keredhaan saje hati saye akan tenang dan kuat

MAMA...'dik akan terus kasihkan mama selagi hayat dik dikandung badan'

AL-FATIHAH

Nov 24, 2010

Akikah & Cukur Jambul

Posted by ::@M@L:: at 1:09 AM 0 comments Links to this post
Raya Haji baru ni kami sefamili balik kelantan sebab nak buat majlis akikah untuk nuha..dan nak cukur rambut nuha sekali..(masa entry ni ditulis nuha dah jadi budak motak a.k.a castello kecik)..berdebar jugak hati ibu nak bawak nuha balik kelantan sebab perjalanan jauh..dup dap dup dap..tapi nuha ni memang ditakdirkan suka berjalan macam ibu la..nuha tak buat perangai pun..baikkkkkkk je..cayang nuha!!

dari rumah sampai ke raub nuha tido atas tilam...lepas je makan kat raub..nuha dah tak nak tido atas tilam..nuha nak tido sambil DUDUK!!..ibu letak je nuha nak nangis..last-last ibu riba nuha sampai la kelantan dan nuha tido dalam keadaan duduk dengan sangat lena..haishh..

sampai kelantan...nuha macam shock sekejap..kat mane pulak la ibu dengan papa bawak nuha ni kan..hikhik..dikelilingi opah..tok abah..makcik pakcik..malam tu memang nuha merengek je..asyik nak berdukung dan nangis sgt kuat sampai ibu jadi cuak sekejap..huhu..rasenye sebab nuha kembung perut..

sepanjang kat kelantan hingga la hari ni..posisi yang paling nuha suka ialah duduk..heheheh..umur baru sebulan lebih dah macam orang besar dah..pinggang awak tu lembut lagi sayang~

raya ketiga..hati ibu berdebar semula..sebab ape??sebab ibu risau nuha nangis masa majlis cukur jambul tu..macam mane ustaz tu nak cukur jambul kalau nuha nangis..huhu..tapi nuha ni macam tau-tau je ibu risau..pagi tu nuha baik je..lepas minum susu..mandi..lepas mandi..ibu bagi susu semula..pastu nuha pun tido dengan sangat nyenyak walaupun pagi tu ramai sedara kat rumah opah..akhirnye apa je ustaz tu suap dalam mulut nuha..nuha telan..papa bawak nuha keliling orang yang tengah selawat pun nuha diam je tido...elok je majlis selesai..baru nuha nangis nak susu..huh..bijak sebijak nama la nuha ibu nih..dalam tengah hari..tok long nuha yang cukurkan rambut nuha..pagi tu gunting sikit je..ibu dah risau balik..kang kalau nuha tak duduk diam..luka pulak kepala..tapi..sepanjang tok long cukur..nuha tido macam seronok je orang dok main kepala nuha.akhirnye nuha dah selamat jadi cik castello kecik.hikhik..bagus anak ibu ni..

majlis akikah pun berjalan baik hari raya ketiga tu..lauk pun elok-elok je..takde la membazir..seekor kambing nuha wat kenduri =)..murah rezeki nuha~

akikah sudah..cukur rambut sudah..sunat pun sudah...alhamdulillah..ibu dan papa sentiasa buat yang terbaik untuk nuha ye sayang~

incik kambing yang dikorbankan

opah buat untuk nuha.pink set

tahnik

air zam-zam

gunting rambut

nuha with papa

semoga menjadi anak soleh

terus mengeliat bile buka bedung

ibu&papa loves you nuha

castello kecik

52 days

Posted by ::@M@L:: at 12:02 AM 1 comments Links to this post
ok..hari ni dh 52 hari saye bergelar ibu kepada nuha..'tak sangka kan kite dah ada anak'..kata ibu kepada papa =)

bila tengok nuha macam tak percaya dia keluar dari rahim saye..tapi tu la kuasa ALLAH..masa nak lahirkan nuha macam tak berdaya nak keluarkan dia..sekali tengok dah ada depan mata satu nyawa yang sangat berharga ;)

sebelum bergelar ibu..rasa takut nak pegang baby..risau-risau kalau terjatuh..bila dah jadi ibu anak baru nak buka mulut dah angkat letak atas riba..patut la orang kata..dah ada anak sendiri mesti dah tak takut nak pegang baby..ye..ye..memang betul..

masa mula-mula melahirkan...bangun pagi muka mesti letih sebab berjaga malam susukan nuha 3-4 kali..sekarang benda tu dah jadi rutin harian..tido 4-5 jam tu dah jadi perkara biasa..bila nuha tido nyenyak tak bangun malam..rasa macam nak kejut sebab kesian kalau dia dahaga...tenangnye ibu tengok nuha masa nuha tido~

sekarang saye masih bercuti sampai la sekolah dh mula operasi semula..jadi..siang-siang ibu dan nuha akan ada di rumah tok (mama saye) seawal jam 7.15 pagi sebab ikut papa nuha keluar g keje sekali..bile petang papa akan datang ambik balik rumah..nuha dah kenal rumah ibu dan papa masa 44 hari berpantang...mula-mula tu boleh tahan jugak meragam..tak biasa la katakan..tapi alhamdulillah..sekarang nuha dah biasa..dulu satu katil 2 org..sekarang dah jadi 3 org..nuha mesti la kat tengah ;)

ibu dan papa masih biasakan diri nak urus rumah tangga =) makan dah kene gilir-gilir kalau nuha tak tido..sekarang basuh baju pun tiap hari..lipat baju pun tiap hari..kalau kumpul-kumpul baju tu,tah bila pulak nak boleh lipat semua..semalam hajat di hati nak goreng ayam buat makan malam..tapi sampai je kat rumah..nuha menyusu punye la lama..last-last papa yang kene gorengkan ayam..penat memang penat..tapi tengok je nuha hilang penat..rasa macam nak buat semua bende demi nuha..the power of baby~

alhamdulillah..hari ni jugak cukup 52 hari saye susukan nuha dengan susu ibu..mudah-mudahan boleh la sampai umur nuha 2tahun (paling lama)..memang masa pregnant lagi saye dh bercadang nak breastfeed nuha..risau jugak kot-kot susu tak banyak..tapi ALLAH tu maha kuasa..dah berlebih-lebih pulak..ada orang pesan beli jugak susu formula kot-kot susu badan takde..tapi saye saje keraskan hati taknak beli..sebab susu ibu ni kene set dalam minda..kalau asyik cakap takde..kang takde betul..yang jadi masalah sekarang..nuha taknak minum susu pam dalam botol..huhuhuhuuuu..macam mana ibu nak tinggal nuha dekat tok nanti..nuha rela mogok lapar kalau tok bagi susu dalam botol..lepas ni ibu kene jadi teat hunter la..semalam dah beli teat yang kaler kuning jenis old skool tu untuk nuha..tapi tak try lagi..berdebarnye ibu~hikhik

kesimpulannya..seronok tengok anak membesar depan mata..setiap hari ada je perangai baru nuha..moga nuha menjadi anak yang solehah dan boleh ceriakan semua orang..

nuha with her smiling face

nuha in her green gown~cute!!

muka tak puas hati

love nuha

ibu thumb up this picture..sebab muka nuha yang bulat dan comel itu

Nov 22, 2010

Trauma

Posted by ::@M@L:: at 8:41 PM 3 comments Links to this post
ohooo..lama sudah tidak ku godek-godek ini blog..sejak bulan puasa lagi~

alhamdulillah..saye selamat melahirkan seorang puteri yang comel dan sihat tanggal 2.10.2010 jam 14.14 petang seberat 2.66kg dan diberi nama NUHA NAAZNEEN BINTI MOHD ZARIFF..

mari kita bercerita mengimbau kembali kenangan pahit manis menempuh satu perjalanan yang panjang di Hospital Serdang..eheee

30.09.2010
dalam pukul 4.30 pagi saye tersedar dari tidur dan terasa basah (berdebar okeh)..terus tak berani bergerak..haha...ye..saye takut..kejut incik suami bagitau basah..pecah ketuban ke camni??terus gagahkan diri ke bilik air dan memang sah basah dan berdarah!!tapi takde rasa sakit..jadi rileks je la..call mama bagitau then mama suruh ke hospital..kerana puan doktor lebih mengetahui...jam 5 pagi ke hospital putrajaya tetapi diriku ditolak sebab katil penuh..aiyoo~teruskan perjalanan ke hospital serdang dan diterima...dalam perasaan bercampur baur tu..merelakan apa jugak yang puan doktor nak buat pada saye..huhu..'ok..jalan belum buka..air ketuban masih banyak..leaking je ni..puan boleh balik rumah dulu ye'...haihh.anak ibu tak nak keluar lagi rupenye..nak main-main ye dengan ibu&papa..

01.10.2010
incik suami tak benarkan saye duduk rumah sorang-sorang..jadi saye dihantar ke rumah mama saye (satu taman je..tak jauh pun)..perut dh rase sakit-sakit manja..tahan lagi..masih boleh bergerak seperti biasa..petang jam 5..sakit macam senggugut semakin kuat..mengeras..terus bgtau incik suami supaya saye dibawa ke hospital semula petang tu..puan doktor periksa..jalan masih belum terbuka..dan puan doktor suruh saye pulang ke rumah..haishh...masih lagi nak main-main dengan ibu..tapi malam tu sakit yang teramat setiap 5 minit..dah berapa kali tawaf dah dalam rumah tu..tapi masih gagahkan diri duduk kat rumah sebab taknak nanti doktor suruh balikkkkkkkkk je..tensen!..malam tu memang saye tak tido ye..mata hanya di jam dinding..pukul 1..pukul 2..pukul 3..pukul 4..pukul 5..pukul 6..bila nak pagi ni~

02.10.2010
selesai je incik suami solat subuh..terus saye ajak ke hospital..dengan letih sebab tak tido..dengan letih menahan sakit..saye mengerang sakit dalam kete tu..nasib la hospital tak jauh..sampai je..puan doktor check baru buka 1cm..aduhaiiii...seksanye!!ingat dh 4-5cm...puan nurse cakap..kalau pukul 11pagi puan doktor check jalan masih 1cm,diorg nak suruh saye balik rumah dulu..hah!!!saye tak nakkkkkkkkkk..puan nurse suruh saye g makan dulu..tengah-tengah dok makan..POP!!air ketuban pecah...ohoooooooooo...macam tu ke pecahnye air ketuban...terus nurse tak bagi saye balik..alhamdulillah..memang saye taknak balik pun...tapi bukaan masih lagi 1cm..jam 1 petang baru nurse tolak masuk labour room..incik suami pun masuk untuk temankan saye..incik suami terus-terusan bagi kata-kata semangat walaupun semangat saye dh lari entah kemana dek kerana letih+sakit...memang dah takde daya nak meneran..puan doktor terus-terusan suruh saye meneran sekuat hati..masa tu saye hanya ingat MATI...patutlah ALLAH ampunkan semua dosa ibu-ibu yang melahirkan anak..tepat jam 2.14 petang dalam samar-samar mata yang hampir nak terpejam..saye dapat tengok ANAK yang saye lahirkan...masih biru..lega bila dapat dengar anak menangis..hilang sakit..yang ada hanya senyuman dan ucapan terima kasih incik suami..LAHIRLAH SI BIJAKSANA YANG CANTIK..insyaALLAH...

NUHA-bijaksana
NAAZNEEN-cantik




Sep 6, 2010

::speachless::

Posted by ::@M@L:: at 2:15 AM 0 comments Links to this post

Ayah aku rindu padamu (MAWI)
Ayah..aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saat ku meniti kejayaan ini
Ayah..aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
tak daya ku membalas jasa dan budimu
Tanpa kamu hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
tak dapat ku membalas jasamu di dunia ini
Di pagi raya
ku pohonkan kemaafan, keinsafan
ku doakan agar rohmu
dicucuri rahmat Ilahi
oh ayah...

Tanpa kamu hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
namun aku
tetap redha apa yang mendatang
Di pagi raya ku pohonkan kemaafan, keinsafan
ku doakan agar rohmu
dicucuri rahmat Ilahi
oh ayah...
Ayah..aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saat ku meniti kejayaan ini
Ayah..aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
di hari raya ini
ku merinduimu...

sedingin petang dihiasi mutiara hujan sedingin tu jugalah hati saye menahan kerinduan~
saye tak kisah kalau saye yang sedih..tapi saye kisah kalau mama yang sedih sampai mengalirkan airmata rindu buat arwah ABAH~moga mama tabah di pagi raya.
dah takde TANGAN untuk kami salam..dah takde PIPI untuk terima kucupan kami..dan dah takde LUTUT untuk kami cium di pagi raya~


raya 2009

Sep 5, 2010

::nostalgia RAYA::

Posted by ::@M@L:: at 4:53 PM 0 comments Links to this post
DULU


start je bulan posa mama mula keluarkan semua perkakas untuk buat biskut raya...dari loyang sampai la mentega,coklat cip,badam,jem...


hari-hari iman teruji bila balik dari sekolah..kat pintu pagar lagi dah bau biskut mama yang sedap tu...


akhir-akhir posa..abah mula pack biskut...mula2 masukkan dalam tupperware putih tu..lepas tu masukkan tupperware tu dalam plastik...last skali dryer..supaya biskut2 yang sedap tu tak masuk angin....bermula la tingkat biskut macam bangunan KLCC dalam rumah ;)


sampai je raya..pi rumah tok..biskut yang sama macam kat rumah mama..pi rumah cu pun biskut yang sama..pi rumah makteh pun biskut yang sama..haishhh..apakan daya kalau kakak sendiri yang jual biskut + sedap pulak..jadi kami memang tak pernah beli biskut tunjuk.. =)


KEMUDIAN


kami pindah pi KL..sebab abah & mama nak start berniaga kuih basah pulak...karipap,cucuq badak,onde2,keria,talam ubi,pulut sekaya...


dan mama pun dah stop buat biskut raya~


bermula dari sini la kami start buat biskut tunjuk..;)..tp resipi enak biskut raya mama tu mama turunkan dekat makteh..jadi kami tunjuk kuih makteh la pulak..


dan bermula dari sini jugak la kami rasa suasana BALIK KAMPUNG (time kat highway kalo dengaq lagu sudirman balik kampung tu memang berkobar2 semangat)..ooooo..macam ni rasanya balik kampung...;) tersangat best walaupun jammed...huhu


SEKARANG


mama dah stop buat biskut..dah stop buat kuih jugak~sbb ABAH dah tinggalkan kami semua :'(


dulu balik kampung 5 org naik kete sama2..dengan barang yang penuh...sekarang dah tinggal 2 org je..sebabnye..saye dh bersuami..kakak pun sama..kebetulan tahun ni raya pertama di rumah mertua~


dah xde lagi senyuman dan semangat balik kampung abah..dah xde lagi orang nak ajak pi jalan2 pada hari raya ketiga (selalunya raya ketiga kami sekeluarga bercuti ke langkawi,penang atau kawasan sewaktu dengannya)..dah xde lagi org yang paksa kami adik beradik ikut pi beraya rumah sedara~
yang ada cuma tangisan kerinduan yang sukar untuk kami halang dan pusara yang sentiasa menanti untuk dikunjungi~


al-FATIHAH buatmu ABAH-semoga rohmu dicucuri rahmat~

Aug 16, 2010

::26::

Posted by ::@M@L:: at 1:48 AM 0 comments Links to this post
Alhamdulillah...
ALLAH panjangkan lagi umur saye untuk sampai ke umur 26 tahun semalam (15 ogos)..
orang pertama yang wish mestilah incik suami..=)
dan terlalu ramai orang yang wish tahun ni especially di Facebook~HAPPY

owh...takde apa yang istimewa birthday kali ni...sedikit sayu sebab tak dapat call dari abah tersayang~al-Fatihah..

kek pun takde..sebabnye puasa...nak g bazar Ramadhan pun tak dapat sebab hujan lebat..almaklum je la..kan baru-baru ni ada kes ribut kat melaka sampai 2 orang meninggal dunia..sekelip mata je kan kalau ALLAH nak buat sesuatu benda tu berlaku~nauzubillah

tapi saye dapat telekung raya dari incik suami..yeay!!!sebelum ni suke je rembat telekung mama..sorry ma..nanti dik beli baru kat mama..=)

hari sabtu berbuka kat rumah mama..syok berbuka ramai-ramai..abah je takde kan..(redha)
tahun depan bertambah lagi ahli keluarga..bukan satu tapi dua...sibuk dengan si kecil la pulak tahun depan ;)

kakak dah pregnant 5 minggu~alhamdulillah..mudah-mudahan segalanya dipermudahkan untuk KAMI~ 

Aug 10, 2010

::Rezeki bulan Ramadhan::

Posted by ::@M@L:: at 1:26 AM 0 comments Links to this post
Assalammualaikum =)

Alhamdulillah..Ramadhan datang lagi...tapi kali ni mungkin berbeza dengan ramadhan yang sebelum-sebelum ni..ramadhan kali ni abah dah xde..walaupun ramadhan yang lepas pun abah xpuasa sempurna..tapi abah la orang yang paling sibuk nak suruh beli juadah berbuka..takpa abah,kami redha dan insyaALLAH ramadhan kali ni pun kami tunaikan ibadat puasa sesempurna yang kami mampu..

Alhamdulillah sekali lagi..ramadhan kali ni saye berpuasa sambil bawak nyawa didalam rahim =)
mungkin dah takdir ALLAH..Dia ambil satu nyawa dan pulangkan satu nyawa..dan Dia tak kejam..berkat kesabaran...ALLAH pulangkan dua nyawa untuk keluarga saye..;)
alhamdulillah yang tak terhingga..kakak pun bawak satu nyawa didalam rahim =) kesyukuran berganda..tu la org kata..rezeki bulan Ramadhan..

mudah-mudahan...saye dapat tunaikan ibadat puasa dengan sempurna dalam usia kandungan 8 BULAN...(mcm tajuk citer dalam tv3 plak)...'anak ibu janji ye..jangan nakal2..kite puasa sama-sama'

dikesempatan ni..saye nak ucapkan SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA UNTUK SEMUA MUSLIMIN MUSLIMAT dan mohon maaf kalau ada tersilap kata terkasar bahasa..mudah-mudahan amalan kita sentiasa diberkati ALLAH..amin~


p/s:sentiasa percaya pada rezeki ALLAH dan setiap ujian yang Dia beri hanya untuk menilai sejauh mana kesabaran kita sebagai hambaNya...

::Ramadhan::

Posted by ::@M@L:: at 1:15 AM 0 comments Links to this post
Sedikit renungan untuk dihayati~

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN



Berikut beberapa hadith yang menceritakan fadhilat bulan Ramadhan untuk kita hayati bersama dan mendapat keberkatannya :
 1. Dari Abi Hurairah beliau berkata :Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

"Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan."

Hadis riwayath Bukhari, Muslim& Nasaaei.


2. Dan daripada Abu Hurairah daripada Nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud :

"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu."
Hadith riwayat oleh Nasai'e, Ibn Majah dan Baihaqi



3. Dan Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang artinya :


"Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan baginya dosanya yang telah lalu."
Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasai'e dan Baihaqi




4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :


"Solat yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar).


Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah."
Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim dan Baihaqi




5. Daripada Abi Solih Az-Zaiyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :


"Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untuk Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri isterinya pada hari itu dan tidak meninggikan suara.


Sekiranya dia dihina atau diajak berkelahi maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri Nabi Muhammad saw didalam kudratNya maka bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. "
Hadis riwayat imam Bukhari& Muslim.


Aug 5, 2010

::Ramadhan::

Posted by ::@M@L:: at 2:15 AM 0 comments Links to this post
Salam~
lama dah tak menaip..busy~..ecehh..busy sgt ke kan...hehe...malas juga..
busy cari duit nak beli barang baby dan baju raya untuk ibu & papa..hikhik

alhamdulillah..baby dah 31 weeks arini...kejap je rasa dah capai angka 3 dah...sebelum ni belas-belas..dua puluh..sekarang dah tiga puluh..aiseh...anak ibu dah besar ye =)
rabu minggu lepas pegi buat scan..saje ajak mama teman..nak bagi mama tgk cucu..hehe..tp mama plak xpakai spek dan tak faham nak tgk screen tu..hikhik
mula-mula doc scan 2D je..kalau petang memang baby aktif sikit..jadi saye pun tanye doc boleh tak buat 3D scan..last month buat 4D tak nampak ape2..then doc pun try...yes2..ibu nampak hidung baby...haha..hidung pun jadi la sayang...doc cakap kita bernasib baik sebab nampak muka baby...=) ke anak ibu saje je nak bagi ibu tengok..thanks anak ibu;)

sekolah baru je habis JULY TEST minggu lepas..dan seperti biasa..ramai yang failed..tapi alhamdulillah..ada yang meningkat secara drastik dan tidak kurang jugak yang elok2 dah lulus jadi failed (ye..saye sgt geram dekat budak yang sebegitu)...hurm...CIKGU DAH TAK TAHU NAK FIKIR MACAM MANA LAGI~

minggu depan dah nak sambut Ramadhan..rasa tak sabar pun ada..ramai yang tanya saye boleh puasa ke tak...hehe..insyaALLAH saye cuba berpuasa walaupun masa tu kandungan dah 8 bulan..lagipun hari tu puasa alhamdulillah sihat je..cuma risau sbb sekarang ni makin mudah lapar..tp saye tau baby saye faham kalau saye tak makan bulan puasa....=) dan bulan Ramadhan ni jugak incik suami akan berpindah tempat keje..ALHAMDULILLAH...rezeki anak...dekat sikit dengan rumah..tak payah la buang duit bayar tol sampai rm10 setiap hari..minyak pun save sikit..

kemudian saye dapat tahu berita yang menggembirakan hati seluruh keluarga dan mudah-mudahan itu REZEKI DIA~saye selalu doakan

dan hari ni sekali lagi saye dapat berita yang menggembirakan dan mungkin ini REZEKI SAYE~

tak rugi kalau bersabar =)

Jul 23, 2010

::cute::

Posted by ::@M@L:: at 2:49 AM 0 comments Links to this post
ok..mood nak tengok gamba baby cumell~

orang cakap nak anak comel kene tengok gamba baby-baby comel..jadi jom kite tengok!!! ;)









Jul 19, 2010

::Kenduri kesyukuran::

Posted by ::@M@L:: at 11:33 PM 0 comments Links to this post
Salam =)

Alhamdulillah...kandungan saye dah 7 bulan..dan keluarga in law buat Kenduri Kesyukuran 16/7 aritu..=)
kalau ikut sebelah kedah..memang xde kenduri-kenduri ni...tapi kalau sebelah kelantan..untuk anak sulung..selalunya akan buat kenduri kesyukuran bila kandungan dah masuk 7 bulan..supaya ibu dan anak selamat...insyaALLAH...nak kata adat..mungkin ye jugak kot..ye la..kalau dulu orang panggil adat melanggang perut..yang guna buah kelapa tu..tapi zaman sekarang orang dah xbuat lenggang perut..buat solat hajat je..baby said 'thanks to opah,tok abah dan semua yang terlibat' ;)
mudah-mudahan ALLAH sentiasa mempermudahkan urusan kami...AMIN~

selesai je kenduri..petang tu jugak bergerak ke Pantai Melawi..
Perjalanan setengah jam je dari rumah MIL...tak jauh..tapi tido chalet jugak...hehehe..ye la..nak rasa tido tepi pantai la katakan...dan saye..sebagai ibu mengandung telah mengambil kesempatan ni untuk MANDI LAUT!!!!...yeay!!!...syok!!!...walaupun tak berendam lama..tapi disebabkan dah lama sangat tak mandi laut dan berkelah di tepi pantai...rasa seronok sangat =)
alang-alang dah tepi pantai..kami pun sambut birthday mamatok dan adik~

owh...hari ni 20/7/2010..BIRTHDAY MAMA~
HAPPY BIRTHDAY MAMA!!!
thanks for being such a wonderful mother in this world =)
may ALLAH bless u till the end

sebelum tu..jom tengok gamba-gamba percutian saye dulu ye..=)










Jul 7, 2010

::Tarik mengkarung::

Posted by ::@M@L:: at 2:36 AM 0 comments Links to this post
hikhik..sape tau maksud tarik mengkarung??angkat tangan cepat!!!
okeh..tarik mengkarung=simpul biawak=cramp

orang cakap..bila mengandung akan pasti kena tarik mengkarung ni...dan orang yang dh berpengalaman cakap SAKIT!!!

ohhh..memang sakit walaupun sekejap je..huhu..saye dah kena semalam..tetiba je sakit kat perut betis..hukhuk..terus kejut incik suami tolong picitkan..dan incik suami dalam blur2 tekejut tengok puan isteri mengerang tahan sakit..hukhuk...bila dh picit sikit...hilang sakit tu..sambung balik tido..tapi tepat pukul 6..sebelah kaki lagi pulak kena..huuuuuuuuuuuuuuuuuuu...sabar je la..

ada orang cakap kurang kalsium..ada yang cakap sebab sejuk..tapi semalam panas...ohh..mungkin lepas ni tido kena pakai stoking..hukhuk..

sekarang saye dah tau macam mana rasa tarik mengkarung~

Jun 28, 2010

::Alkisah::

Posted by ::@M@L:: at 1:20 AM 0 comments Links to this post
Kisah 1

Khamis lepas g Klinik Dr Jameaton..niat di hati nak buat scan 4D dan nak ambik HB...sebab masa g check up kat Kedah,doc tu tak wat HB..kebetulan malam tu tak ramai patient..jadi cepat la boleh masuk jumpa dengan doc..
mula-mula doc ambik darah dulu..haishh..nasib tak sakit..ok..saye memang penakut darah..huhu
then saye bagitau doc nak buat 4D scan..doc cakap ok..tapi doc bgtau dalam banyak2 jenis ultrasound..2D is more better sebab details..kalau 3D and 4D just nak tengok baby mcm bentuk manusia je..tapi doc cakap xpe..buat 2D dulu then try wat 4D..=)
tapi..saye xnampak pun baby saye dalam bentuk 4D..sebabnye muka baby facing uri..baby pun duduk cukup2 je dengan air ketuban..hikhik..memang xpandang langsung ibu dia..patut la perut saye kecik je..sebab air ketuban tak banyak..
masa doc tengah scan tu..tiba-tiba baby kick doc punye alat scan tu..hikhik..tekejut doc...pandai ye baby ibu buat orang terkejut..=)
walaupun keciwa xdapat tengok baby in 4D..tapi saye tetap seronok sebab alhamdulillah baby sihat..tak sangka disebalik perut yang kecik ada baby yang dh besar kat dalam =)

Kisah 2

Saye MC arini..kenapa MC??sebab saye sakit-sakit badan..tak dapat rehat yang cukup..huhu..tapi bukan kisah tu yang nak dikisahkan..
alkisahnye..jumaat lepas..PK HEM bagitau saye..anak murid kelas saye ponteng..hukhuk..patut la dah banyak hari tak datang...dalam hati saye cakap..'tak habis-habis buat masalah untuk cikgu..lepas sorang..sorang..'PK HEM dan GB dah jumpa budak-budak tu lepas sorang informer call bgtau dia simpankan beg budak-budak ni..malangnye talian terputus..aiseh...masa PK jumpa diorang..diorg terus lari..lepas tu dah tak dapat dikesan..aisehh
dan disebabkan saye kurang sihat arini..saye pun keluar la ke klinik..masa nak g klinik..saye nampak anak murid saye tu...tapi..saye xboleh nak hentikan kereta dan sememangnya kalau saye berenti budak-budak ni akan lari..huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...
dengan rasa penuh tanggungjawab..saye round sekali lagi...malangnya dah tak jumpa....hukhuk

nota kaki::mungkin ada hikmah disebalik dugaan yang ALLAH beri...

Jun 21, 2010

::Durian::

Posted by ::@M@L:: at 1:26 AM 0 comments Links to this post
okeh..
saye dah bercuti seminggu dikampung halaman terchinta..cewahh..KEDAH la..mane lagi kan..hikhik
saye balik dengan izin suami ye..jadi kami membujang sekejap seminggu..syok jugak..baru rindu lebih ckit..heeeee..

syok bile dapat balik kampung...sebab ape??sebab boleh makan sedap2...sedap ke??ye la..sedap..=)
sampai2 je rumah tok..dengan bersusah payah dan mulut xberenti2 cakap 'aku xlarat la...' dapat jugak tok belah buah cempedak..sebab cucu yang satu ni masuk2 je dah terbau buah cempedak dan berkata 'sedapnya cempedakkkkkkkkkk'....start petang tu sampai la 4 ari berturut2 makan cempedak goreng..sedap wehhh..

esoknye...bangun pagi makan2....siap2...pegi beli TV baru untuk tok..sian tok..ada 2 tv..dua-dua rosak..camne nak tengok akademi al-quran kan..=)..so..kami pun menjalankan misi mencari TV..last2 jumpe TV LCD untuk tok..aiseh..siap ada ASTRO...boleh la tok tengok imam muda ye..

lusa pulak misi menziarah orang sakit..mula2 rumah makjang..lepas tu rumah pak id plak..disebabkan saye balik kali ni spesel ckit sebab bawak org dalam perut..jadi ape2 pun kakngah diutamakan ye..durian yang xberapa saye makan tu pun saye makan...

pantang sebut nak makan..mesti dapat..last2 saye jugak yang terbongkang bagai perut nak pecah..huhu..

yang paling saye xsuke masa check up 6 months..aduhai..letih tengok klinik kat kedah..tulis rumah bersalin..sekali saye ckp nak buat regular check up..boleh pulak bgtau doc ada sorg je..klinik besar bagai ada doc sorg je ke cik misi??at last g klinik biasa je la..alhamdulillah..baby makin aktif quickening...syiok~alhamdulillah

Jun 11, 2010

::Emosi::

Posted by ::@M@L:: at 2:17 AM 0 comments Links to this post
hikhik..ada ape dengan tajuk tu??

tetiba terfikir nak tulis tentang emosi..orang cakap ibu mengandung sensitif..ye ke??
ye la tu kot..sebab tu la agaknye saye cepat tensen ngan anak murid atau tetibe rasa sedih bile incik suami tegur atau cakap ape2 yang saye rasa tak kena..walaupun pada hakikatnye benda yang ditegur tu biasa2 je..hukhuk..

ye..bila dalam situasi macam ni...cepat-cepat saye kene fikir balik dan tegur diri agar kuat jangan terlampau sensitif..dengan sape-sape je la..kawan-kawan sekalipun..

dan kadang-kadang saye fikir lebih baik ape yang saye ada saye simpan sorang-sorang supaya kata-kata orang tak menyinggung perasaan saye =)..maksudnye saye cuba jaga hati saye bukan hati orang la macam ni kan..

ok..cukup..

baby dah makin aktif dalam perut ibu..ada sekali tu..saye baring-baring lepas solat zohor..saye sembang ngan baby..bile saye cakap..saye mintak respond baby..baby pun gerak2...ada sekali tu baby saje bagi saye rasa lutut atau siku dia agaknye..keras je betul-betul tengah pusat..hikhik..cute je anak ibu ye..

dan satu malam yang hening..tetibe saye menangis teresak-esak..sampai incik suami cuak..lagi dia tanya kenapa..lagi kuat saye nangis..huhu..rupanye saye rindukan ARWAH ABAH~al-Fatihah

Jun 6, 2010

::Taming sari::

Posted by ::@M@L:: at 6:18 PM 0 comments Links to this post

okeh..kali ni nak cerita jalan-jalan cari makan..eh..makan je diingatnye ehh..hikhik
sabtu baru2 ni membusykan diri dengan incik suami ke melaka..sebelum tu sempat lg singgah kl jap..lepas soping ckit2..terus bergerak ke MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH..cewahhh...why??kenapa ke MELAKA??ape yang ade kat sane??

okeh..saye pergi melaka sebab ada kenduri..kawan saye telah mengkahwinkan dirinye dengan jejaka pujaan hati...TAHNIAH DAYAHH!!!ketara sangat gelabahnye tu puan dayah..hikhik...

tak tau la kenduri ni sampingan ke atau jalan2 kat melaka yang sampingan..heeeeee =)
lepas kenduri tunggu puan nonie jap sebab dia dh sesat di jalan yang benar~haihhh...sabau aje la non..kite jupe orang wat MAP tu kite suruh dia blanje makan...

lepas masing-masing dah kenyang...kami pun bergerak ke MENARA TAMING SARI...ape yang ade kat sini??syok sangat ke??boleh la....tiket mahal la hencek..naik 10 minit je..lenkali murahkan ckit boleh tak??habis duit saye sebabkan menara awak tu..tapi xpe la..alang-alang dah sampai..naik je la..kang kalo tunggu LAIN KALI...bile la pulak kan...

masa bende alah ni nak naik sambil pusing2 tu..gayat la jugak..tapi bila dah kat atas..ok je..=) takde la gayat mane sangat..cewahhh...yang bestnye bile tengok Khalis anak puan nonie tak kebil-kebil mata masa menara tu naik..teruja ehh khalis??

ok..lepas dah menghabiskan duit+menggayatkan diri...saye dan incik suami pun meneruskan perjalanan kami ke ALAI....ada ape pulak dengan alai??kat alai ni ade ikan bakar..nape tak gi UMBAI??tah la..sebab incik suami nak try gi RESTORAN ALAAAA......KASSIMMMM...restoran ikan bakar ye...dengan semangat berkobar-kobar dan perut yang dh berkeroncong...kami pun pilih la ikan siakap+kupang je..hahahah..sebab ape??kalau banyak-banyak kang tak habis pulak kan..dah dua orang je...lagi satu sebab ikan siakap semua gedabak besau...takde yang kecik ke tokei??

dah excited nak makan...lambat la plak servisnye..haihh..keciwa btol...dah la lapar...lambat plak..dah tu..bile dapat je lauknye..mintak sudu sampai ke sudah tak dapat...apadaaaaaa....nasib saye lapar..kalau takk....haishhhh...pastu mamat yang konon nak gi ambik sudu tu bile lalu boleh pulak wat muka selamba tak bersalah..geram sungguh!!last-last saye gune kulit kupang tu buat sudu untuk cedok kuah..hahaha..habis kreatif ok=)

dah2..jom tengok gamba yang takde la hebat mane..hikhik



ohh..ni gambar sampingan..ni bukan ke melaka ye..ni ke klang..hikhik

kami kedekut..xnak kene tol..jadi lalu jalan nilai..hahahah

dah lalu pekan nilai..kene la lalu Labu untuk ke Seremban..okeh..bukan kedekut..nak elak jammed kat seremban sebenarnye

dengan raja sehari..tengok dayah tu..xsenyum pulak..gelabah la tu...heeee

yeay!!sampai taming sari~

puas pujuk khalis tengok camera..tapi lebih tertarik pada aunty amal~hikhik

ish..xnak tengok pulak khalis ni..xpe la..aunty amal je sengih...tapi lepas je gamba ni disnap..terus khalis senyum menggoda..hahah

beratur ye nak naik~disiplin pleaseee

di awana biru..ecehh..

ok2..posing dulu sebelum balik bagi memuaskan hati kawan2 yang tanye..'mana gambar terbaru ko amal??'


May 31, 2010

::1st Anniversary::

Posted by ::@M@L:: at 2:19 AM 0 comments Links to this post
mood::jiwang2 sikit =)

HAPPY 1st ANNIVERSARY TO
MOHD ZARIFF ZAHARI & AMAL BAHIRAH SHARIFFUDDIN

dah setahun berlalu lepas papa pegang tangan arwah abah then lafaz
'aku terima nikahnya Amal Bahirah Binti Shariffuddin dengan mas kawinnya 1 ribu ringgit tunaiiiiiii...'

dah setahun kita tinggal dalam rumah yang sama

dah setahun kita makan sama2 walaupun meja makan kita meja jepun kecik yang bape puluh ringgit tu je

dah setahun kita kita tidur sekatil

dah setahun bangun pagi nampak muka papa dekat sebelah ibu

dah setahun ibu nampak perut papa makin muncit tapi kiut

dah setahun sebelum tido ibu cium papa sambil cakap 'Gudnite'

dah setahun kita cuba dapatkan hidup yang lebih baik

dah setahun ibu dengan papa kawin kan??macam baru semalam je ibu jadi isteri papa~

THANKS PAPA for the happiness and ibu already get the BEST EVER PRESENT AND ASSET FROM U..it's our Baby~

ape yang ibu nak..

papa sentiasa doakan kesihatan kita yang baik ni berpanjangan

papa sentiasa doakan kasih sayang kita makin hari makin bertambah

papa sentiasa doakan ibu kuat untuk baby dan baby kuat untuk ibu

papa sentiasa doakan keberkatan hidup kita walau apa pun yang kita buat

papa sentiasa doakan diri kita dirahmati ALLAH

papa sentiasa doakan kebahagiaan kita kekal abadi

sebab...ibu pun sentiasa doakan benda yang sama =)




IBU SAYANG PAPA SAMPAI AKHIR HAYAT IBU~InsyaALLAH
 

..::Happily me::.. Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez