Nov 24, 2010

Akikah & Cukur Jambul

Posted by ::@M@L:: at 1:09 AM 0 comments Links to this post
Raya Haji baru ni kami sefamili balik kelantan sebab nak buat majlis akikah untuk nuha..dan nak cukur rambut nuha sekali..(masa entry ni ditulis nuha dah jadi budak motak a.k.a castello kecik)..berdebar jugak hati ibu nak bawak nuha balik kelantan sebab perjalanan jauh..dup dap dup dap..tapi nuha ni memang ditakdirkan suka berjalan macam ibu la..nuha tak buat perangai pun..baikkkkkkk je..cayang nuha!!

dari rumah sampai ke raub nuha tido atas tilam...lepas je makan kat raub..nuha dah tak nak tido atas tilam..nuha nak tido sambil DUDUK!!..ibu letak je nuha nak nangis..last-last ibu riba nuha sampai la kelantan dan nuha tido dalam keadaan duduk dengan sangat lena..haishh..

sampai kelantan...nuha macam shock sekejap..kat mane pulak la ibu dengan papa bawak nuha ni kan..hikhik..dikelilingi opah..tok abah..makcik pakcik..malam tu memang nuha merengek je..asyik nak berdukung dan nangis sgt kuat sampai ibu jadi cuak sekejap..huhu..rasenye sebab nuha kembung perut..

sepanjang kat kelantan hingga la hari ni..posisi yang paling nuha suka ialah duduk..heheheh..umur baru sebulan lebih dah macam orang besar dah..pinggang awak tu lembut lagi sayang~

raya ketiga..hati ibu berdebar semula..sebab ape??sebab ibu risau nuha nangis masa majlis cukur jambul tu..macam mane ustaz tu nak cukur jambul kalau nuha nangis..huhu..tapi nuha ni macam tau-tau je ibu risau..pagi tu nuha baik je..lepas minum susu..mandi..lepas mandi..ibu bagi susu semula..pastu nuha pun tido dengan sangat nyenyak walaupun pagi tu ramai sedara kat rumah opah..akhirnye apa je ustaz tu suap dalam mulut nuha..nuha telan..papa bawak nuha keliling orang yang tengah selawat pun nuha diam je tido...elok je majlis selesai..baru nuha nangis nak susu..huh..bijak sebijak nama la nuha ibu nih..dalam tengah hari..tok long nuha yang cukurkan rambut nuha..pagi tu gunting sikit je..ibu dah risau balik..kang kalau nuha tak duduk diam..luka pulak kepala..tapi..sepanjang tok long cukur..nuha tido macam seronok je orang dok main kepala nuha.akhirnye nuha dah selamat jadi cik castello kecik.hikhik..bagus anak ibu ni..

majlis akikah pun berjalan baik hari raya ketiga tu..lauk pun elok-elok je..takde la membazir..seekor kambing nuha wat kenduri =)..murah rezeki nuha~

akikah sudah..cukur rambut sudah..sunat pun sudah...alhamdulillah..ibu dan papa sentiasa buat yang terbaik untuk nuha ye sayang~

incik kambing yang dikorbankan

opah buat untuk nuha.pink set

tahnik

air zam-zam

gunting rambut

nuha with papa

semoga menjadi anak soleh

terus mengeliat bile buka bedung

ibu&papa loves you nuha

castello kecik

52 days

Posted by ::@M@L:: at 12:02 AM 1 comments Links to this post
ok..hari ni dh 52 hari saye bergelar ibu kepada nuha..'tak sangka kan kite dah ada anak'..kata ibu kepada papa =)

bila tengok nuha macam tak percaya dia keluar dari rahim saye..tapi tu la kuasa ALLAH..masa nak lahirkan nuha macam tak berdaya nak keluarkan dia..sekali tengok dah ada depan mata satu nyawa yang sangat berharga ;)

sebelum bergelar ibu..rasa takut nak pegang baby..risau-risau kalau terjatuh..bila dah jadi ibu anak baru nak buka mulut dah angkat letak atas riba..patut la orang kata..dah ada anak sendiri mesti dah tak takut nak pegang baby..ye..ye..memang betul..

masa mula-mula melahirkan...bangun pagi muka mesti letih sebab berjaga malam susukan nuha 3-4 kali..sekarang benda tu dah jadi rutin harian..tido 4-5 jam tu dah jadi perkara biasa..bila nuha tido nyenyak tak bangun malam..rasa macam nak kejut sebab kesian kalau dia dahaga...tenangnye ibu tengok nuha masa nuha tido~

sekarang saye masih bercuti sampai la sekolah dh mula operasi semula..jadi..siang-siang ibu dan nuha akan ada di rumah tok (mama saye) seawal jam 7.15 pagi sebab ikut papa nuha keluar g keje sekali..bile petang papa akan datang ambik balik rumah..nuha dah kenal rumah ibu dan papa masa 44 hari berpantang...mula-mula tu boleh tahan jugak meragam..tak biasa la katakan..tapi alhamdulillah..sekarang nuha dah biasa..dulu satu katil 2 org..sekarang dah jadi 3 org..nuha mesti la kat tengah ;)

ibu dan papa masih biasakan diri nak urus rumah tangga =) makan dah kene gilir-gilir kalau nuha tak tido..sekarang basuh baju pun tiap hari..lipat baju pun tiap hari..kalau kumpul-kumpul baju tu,tah bila pulak nak boleh lipat semua..semalam hajat di hati nak goreng ayam buat makan malam..tapi sampai je kat rumah..nuha menyusu punye la lama..last-last papa yang kene gorengkan ayam..penat memang penat..tapi tengok je nuha hilang penat..rasa macam nak buat semua bende demi nuha..the power of baby~

alhamdulillah..hari ni jugak cukup 52 hari saye susukan nuha dengan susu ibu..mudah-mudahan boleh la sampai umur nuha 2tahun (paling lama)..memang masa pregnant lagi saye dh bercadang nak breastfeed nuha..risau jugak kot-kot susu tak banyak..tapi ALLAH tu maha kuasa..dah berlebih-lebih pulak..ada orang pesan beli jugak susu formula kot-kot susu badan takde..tapi saye saje keraskan hati taknak beli..sebab susu ibu ni kene set dalam minda..kalau asyik cakap takde..kang takde betul..yang jadi masalah sekarang..nuha taknak minum susu pam dalam botol..huhuhuhuuuu..macam mana ibu nak tinggal nuha dekat tok nanti..nuha rela mogok lapar kalau tok bagi susu dalam botol..lepas ni ibu kene jadi teat hunter la..semalam dah beli teat yang kaler kuning jenis old skool tu untuk nuha..tapi tak try lagi..berdebarnye ibu~hikhik

kesimpulannya..seronok tengok anak membesar depan mata..setiap hari ada je perangai baru nuha..moga nuha menjadi anak yang solehah dan boleh ceriakan semua orang..

nuha with her smiling face

nuha in her green gown~cute!!

muka tak puas hati

love nuha

ibu thumb up this picture..sebab muka nuha yang bulat dan comel itu

Nov 22, 2010

Trauma

Posted by ::@M@L:: at 8:41 PM 3 comments Links to this post
ohooo..lama sudah tidak ku godek-godek ini blog..sejak bulan puasa lagi~

alhamdulillah..saye selamat melahirkan seorang puteri yang comel dan sihat tanggal 2.10.2010 jam 14.14 petang seberat 2.66kg dan diberi nama NUHA NAAZNEEN BINTI MOHD ZARIFF..

mari kita bercerita mengimbau kembali kenangan pahit manis menempuh satu perjalanan yang panjang di Hospital Serdang..eheee

30.09.2010
dalam pukul 4.30 pagi saye tersedar dari tidur dan terasa basah (berdebar okeh)..terus tak berani bergerak..haha...ye..saye takut..kejut incik suami bagitau basah..pecah ketuban ke camni??terus gagahkan diri ke bilik air dan memang sah basah dan berdarah!!tapi takde rasa sakit..jadi rileks je la..call mama bagitau then mama suruh ke hospital..kerana puan doktor lebih mengetahui...jam 5 pagi ke hospital putrajaya tetapi diriku ditolak sebab katil penuh..aiyoo~teruskan perjalanan ke hospital serdang dan diterima...dalam perasaan bercampur baur tu..merelakan apa jugak yang puan doktor nak buat pada saye..huhu..'ok..jalan belum buka..air ketuban masih banyak..leaking je ni..puan boleh balik rumah dulu ye'...haihh.anak ibu tak nak keluar lagi rupenye..nak main-main ye dengan ibu&papa..

01.10.2010
incik suami tak benarkan saye duduk rumah sorang-sorang..jadi saye dihantar ke rumah mama saye (satu taman je..tak jauh pun)..perut dh rase sakit-sakit manja..tahan lagi..masih boleh bergerak seperti biasa..petang jam 5..sakit macam senggugut semakin kuat..mengeras..terus bgtau incik suami supaya saye dibawa ke hospital semula petang tu..puan doktor periksa..jalan masih belum terbuka..dan puan doktor suruh saye pulang ke rumah..haishh...masih lagi nak main-main dengan ibu..tapi malam tu sakit yang teramat setiap 5 minit..dah berapa kali tawaf dah dalam rumah tu..tapi masih gagahkan diri duduk kat rumah sebab taknak nanti doktor suruh balikkkkkkkkk je..tensen!..malam tu memang saye tak tido ye..mata hanya di jam dinding..pukul 1..pukul 2..pukul 3..pukul 4..pukul 5..pukul 6..bila nak pagi ni~

02.10.2010
selesai je incik suami solat subuh..terus saye ajak ke hospital..dengan letih sebab tak tido..dengan letih menahan sakit..saye mengerang sakit dalam kete tu..nasib la hospital tak jauh..sampai je..puan doktor check baru buka 1cm..aduhaiiii...seksanye!!ingat dh 4-5cm...puan nurse cakap..kalau pukul 11pagi puan doktor check jalan masih 1cm,diorg nak suruh saye balik rumah dulu..hah!!!saye tak nakkkkkkkkkk..puan nurse suruh saye g makan dulu..tengah-tengah dok makan..POP!!air ketuban pecah...ohoooooooooo...macam tu ke pecahnye air ketuban...terus nurse tak bagi saye balik..alhamdulillah..memang saye taknak balik pun...tapi bukaan masih lagi 1cm..jam 1 petang baru nurse tolak masuk labour room..incik suami pun masuk untuk temankan saye..incik suami terus-terusan bagi kata-kata semangat walaupun semangat saye dh lari entah kemana dek kerana letih+sakit...memang dah takde daya nak meneran..puan doktor terus-terusan suruh saye meneran sekuat hati..masa tu saye hanya ingat MATI...patutlah ALLAH ampunkan semua dosa ibu-ibu yang melahirkan anak..tepat jam 2.14 petang dalam samar-samar mata yang hampir nak terpejam..saye dapat tengok ANAK yang saye lahirkan...masih biru..lega bila dapat dengar anak menangis..hilang sakit..yang ada hanya senyuman dan ucapan terima kasih incik suami..LAHIRLAH SI BIJAKSANA YANG CANTIK..insyaALLAH...

NUHA-bijaksana
NAAZNEEN-cantik




 

..::Happily me::.. Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez