Sep 21, 2011

ANAK

Posted by ::@M@L:: at 6:46 PM 0 comments
Anak-anak adalah anugerah dan cinta Allah SWT kepada seorang insan bergelar ibu dan ayah. Mendapat cahaya mata dari baka sendiri sudah cukup membuatkan si ibu dan ayah tersenyum gembira. Apatah lagi di saat menanti kelahiran si manja merupakan suatu penantian yang paling ditunggu-tunggu oleh sesebuah pasangan suami isteri. Ada diantara pasangan yang menantikan kelahiran bayi perempuan dan ada juga pasangan yang menantikan kelahiran bayi laki-laki. Walaubagaimanapun, kita perlu ingat bahawa jantina seseorang bayi yang dilahirkan bukanlah sesuatu perkara yang akan menentukan syurga atau neraka seorang anak mahupun ibubapanya. Akan tetapi, perkara paling besar yang perlu dititik beratkan oleh insan yang bergelar ibu dan ayah ialah bagaimana cara atau kaedah yang terbaik dalam mendidik anak-anak agar mereka agar menjadi seorang insan yang mampu menyelamatkan diri mereka sekaligus mampu menyelamatkan ibu dan ayahnya daripada kemurkaan Allah SWT.

"Seorang yang berakhlak sempurna akan membentuk jati diri unggul dirinya, umpama ikan dilautan sedikitpun tidak terkesan dengan masinnya air lautan tersebut". 



 
Sebagai ibu bapa Muslim harus tahu menilai kurniaan ini. Anak adalah amanah Allah. Ibu bapa harus tahu hakikat ini. Ini tuntutan Islam. Ibu bapa yang tidak faham dan tidak tahu menilai anugerah ini akan mengabaikan kewajiban mereka. Tanggungjawab dalam menjaga dan mendidik anak akan dianggap remeh. 



Panduan bagaimana mendidik anak-anak mengikut tahap-tahap yang tertentu, iaitu:
  1.  Tahap Pertama: Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (6 tahun). Hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sepertimana haiwan menjaga anak.
  2. Tahap Kedua: Anak berumur 7 tahun hingga baligh (14 tahun). Hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.
  3. Tahap Ketiga: Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun). Hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat Islam.
  4. Tahap Keempat: Anak berumur lebih daripada 21 tahun. Hendaklah para ibubapa memberi mereka kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat Islam. Ibubapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.


~Ya Allah..besarnya tanggungjawabku sebagai ibu..permudahkanlah segala urusanku dalam menjalankan tuntutanMu~

Sep 18, 2011

TAMAK

Posted by ::@M@L:: at 5:33 PM 0 comments
pelik dengan manusia yang ada sifat iri hati dan dengki dengan kesenangan orang lain..manusia memang tak sempurna..bila dilihat kesenangan orang lain memang akan terbit satu rasa negatif dalam diri tapi haruslah ditukarkan rasa itu ke positif supaya kita bersaing secara sihat dan kesenangan orang lain itu dijadikan satu semangat untuk kita juga mencapai kesenangan hidup..tapi bukan menjatuhkan orang yang sedang kecapi kesenangan dengan cara yang KOTOR!

ya ALLAH..KAU lindungilah keluargaku daripada sifat dengki orang disekeliling kami~

Sep 12, 2011

parents vs children

Posted by ::@M@L:: at 9:45 AM 1 comments
ok..ni just view dari seorang guru

zaman sekarang kan ada bermacam-macam orang..berjenis-jenis ragam

1. Parents educated anak educated- selalunya yang tergolong dalam golongan ni adalah ibu bapa yang kerja hebat-hebat..doctor,engineer,ceo etc.....anak-anak pun bukan main bijak.duduk kelas pandai.senang cerita..cikgu baru ajar sikit tapi diorang dah tau banyakkk..kerja/latihan memang tip top..cepat je siap..cikgu pun senang hati ;) parents ada yang ok ada yang fussy..tapi most of parents dalam kelompok ni ok..

2. Parents educated anak biasa-biasa je- yang tergolongan dalam kumpulan ni tak tau la masalah punca dari mana..anak nak kata tak cerdik tak jugak..tapi mungkin kurang perhatian atau anak tu sendiri ada masalah..salah cari kawan..pelajaran tak seberapa kalo nak dibandingkan dengan pekerjaan parents dia yang tip top tu..perangai parents pun ok..tapi ada sesetengahnya tak ambik pusing sangat hal yang berkaitan dengan sekolah..pendek cerita ~cikgu tolong la jaga anak saya~

3. Parents educated anak memang tak boleh blah- yang ni memang bermasalah untuk cikgu..bila cikgu tengok pekerjaan parents dia,memang tak percaya perangai anak macam tu..kerja cikgu bagi tak siap..tulisan buruk..samseng..suka buat hal..yang nak dibanggakan hanya kekayaan hasil titik peluh mak bapak dia je!kalo habis teruk..bila anak buat masalah tapi parents yang educated tu tak caya anak dia tu bermasalah..konon2 kat rumah pijak semut gatai pun tak mati..so,macam mana kat sekolah jadi samseng kan..memang boleh jadi pelakon la anak diorang ni..

4. Parents biasa je anak cerdik- golongan ni dikatakan ok..selalunya parents memang tak suka cari pasal dengan pihak sekolah..percaya dengan sekolah/cikgu..walaupun sibuk cari rezeki ada masa nak datang ambik report card!

5. Parents biasa anak biasa- golongan ni memang susah nak maju sikit..pelajaran anak biasa je..kerja rumah tak dipantau..kalau suruh jawab sepuluh soalan kat rumah..esoknye check pun dok sepuluh soalan la tak berjawab..kalau bagitau parents..esok-esok pun takde perubahan..last-last cikgu cakap 'ikut suka awak la'..mostly parents biasa ni 100% harapkan cikgu

6. Parents tak educated anak lemah- parents dalam golongan ni ada dua..satu memang nak sangat bantu anak..satu lagi memang tak peduli hal anak..lantak ko la kalo ko tak tau mengeja pun anak!yang nak bantu siap tuisyenkan anak lagi kat rumah..belikan buku ajar mengeja..jumpa cikgu mintak cikgu bantu..'pukul la si A ni cikgu kalau dia malas'...yang masalahnya anak la pulak takde daya usaha..hmm

bukan nak mengata siapa-siapa..sekadar memperingatkan diri sendiri..kadang-kadang kita kerja bagai nak rak..tapi kita abaikan hal anak-anak..memang anak zaman sekarang lain dari anak zaman dulu..bukan semakin maju tapi semakin mundur..yang maju hanya teknologi..yang mana sesetengahnya memusnahkan perilaku anak zaman sekarang..

most of parents zaman sekarang anggap cikgu umpama pengasuh..sebabnya suami isteri pergi bekerja..anak-anak dari pagi sampai ke lewat petang kat sekolah..yang lebih teruk,anak yang sakit (demam/pening) pun di suruh ke sekolah dengan alasan kat rumah takde orang nak jaga!anak tertekan pelajaran terabai waktu mengajar cikgu pun terganggu dek menguruskan murid yang sakit.

tapi saya tabik spring toing toing kat parents yang pantau kerja anak..buku kemas..tulisan kemas..pakaian kemas..ada adab..tak suka cari pasal..rajin..homework tip top...

Sep 8, 2011

Luka lama

Posted by ::@M@L:: at 4:38 PM 0 comments
Bila luka lama berdarah semula mula la terkeluar kata kurang enak walaupun hanya dibicarakan didalam hati dan di terjemahkan di dalam tulisan~

-saya benci dengan orang yang bodoh tapi berlagak pandai-


 

..::Happily me::.. Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez